Wednesday, November 21, 2012

Isteri Dibunuh Gara Gara Cemburu


Assalamualaikum Semua ._.

Yance Sunis Sinaga (36), yang didapati hilang, ternyata dibunuh suaminya sendiri, Antonius Sinaga (42). Mangsa dibunuh pada isnin (29/10/2012) lalu. Mayatnya kemudian dikuburkan di samping rumah suspek. Kes pembunuhan itu terungkap setelah anak perempuan mangsa bernama Nanda, menceritakan tentang menghilangnya Yance kepada kakak kandung mangsa, Yosina Sunis. Nanda menceritakan bahawa ibunya sudah menghilang dari rumah sejak 29 Oktober 2012. Hilangnya Yance, sempat ditanyakan oleh Nanda kepada ayahnya, Antonius Sinaga (suspek). Namun, suspek malah meminta anak perempuannya tidak usah mencari ibunya, kerana mangsa sudah pergi dan tidak akan kembali lagi. Nanda juga mencurigai adanya bau busuk dari dalam lubang yang baru digali oleh ayahnya, yang hendak dibuat tandas.

"Setelah Nanda menceritakan itu, lalu dikaitkan dengan munculnya bau busuk dari dalam lubang, kami memberanikan diri melaporkan kes hilangnya mangsa ke balai polis Kupang Kota (Indonesia), dan meminta lubang sumber bau digali," kata Yosina kepada wartawan, di tempat kejadian. Pada Jun 2012, ujar Yosina, Antonius pernah mengancam akan membunuh isterinya, kerana menurutnya mangsa telah berselingkuh dengan lelaki lain. "Sedangkan, suspek yang melakukan perselingkuhan di luar. Bahkan, selingkuhannya pernah datang menemui mangsa dan menceritakan tentang hubungannya dengan suspek. Selingkuhanya mengaku sudah empat kali menggugurkan kandungan hasil hubungan dengan suspek," tutur Yosina. Kemudian, polis Kupang Kota dibantu warga di sekitar lokasi kejadian, langsung membongkar lubang sedalam satu meter yang telah ditutup dengan simen. Setelah lubang dibongkar, ditemukan mayat Yance, yang sudah dalam keadaan membusuk. "Kami belum tahu motif suspek melakukan pembunuhan itu. Suspek sudah ditahan di Balai polis Kupang Kota, kerana terlibat kes penganiayaan terhadap jirannya. Jadi, dia ditahan bukan kerana kes pembunuhan. Dengan kes ini, suspek pasti akan diadili," kata ketua polis Kota Kompol Giyarto.

Selama proses penggalian berlangsung, warga sekitar yang menyaksikan kelihatan terkejut dengan pembunuhan Yance, yang bekerja sebagai tukang cuci pakaian. Sementara, tidak terlihat raut wajah penyesalan pada diri Antonius Sinaga. Bahkan, dengan mudai dia mengaku membunuh isterinya kerana cemburu, setelah mengetahui isterinya memiliki lelaki idaman lain.  "Saya kubur mayatnya di tepi rumah, supaya tidak diketahui orang dan timbul masalah lagi," akui suspek.

No comments:

Post a Comment